Internorder - Varuprover
Interorders beställs av olika personer på företaget och kan vara allt från dricka till kontoret, samplingsturne, sommargåvor till att kollegor vill handla med hjälp av sina kuponger.
Ofta skickar säljaren in en excel-fil där följande framgår:
- Vem är beställaren
- Vart ska varorna levereras/hämtas
- Till vilket datum önskar de få leveransen
Skulle information som behövs saknas får vi efterfråga detta i samma mailtråd
Vi har 2-3 dagar på oss att lägga ordern från de att vi mottagit mailet. Detta vet säljarna om men de kan ändå vara lite ivriga. Vi försöker ändå ta dessa mail så snabbt vi kan men de är inte prioriterat. Vi lägger inga internordrar till kortveckor!
Alla interna kundnummer och ship-to ligger i denna fil som Tobbe ansvarar för att uppdatera:
Gör såhär för att lägga internordern:
- Ta bort Z010 från Account group och skriv in rätt kundnummer
- Skapa en internorder
- Ändra till aktuellt Ship-to under Parties Involved (Ship-to finns i excelfilen). Klicka enter och säkerställ att adressen ändrats
- Ändra ”Order channel” till Mobile
Order som ska köras ut till säljare:
- External reference – Beställaren
- Kontrollera leveransdatum
Order som ska köras ut till en kund via ett internt kundnummer:
- External reference – Kund & Beställaren tex. Kallis (Björn Ortiz)
- Ship to till kund (finns på kundens sida i webui)
- Kontrollera leveransdatum (Försök hålla det till kundens ordinarie leveransdag)
Order som ska hämtas på depå:
- Ändra Ship.Cond till Z4 Own Collection
- External reference – Beställaren
- Skapa ärende till xsam
- Delivery
- Kund & Kundnummer
- Namn på den som skall hämta samt ett mobilnummer till personen
- Vad finns på ordern? Skriv i ärendet eller ta en print och skicka med i ärendet
Order som ska hämtas i Falkenberg:
- Sponsringsordrarhämtas i personalshopen på torsdagar och fredagar
- Det är ofta föreningarna som mailar in sina egna beställningar
- External reference – Vilken förening det är som hämtar
- När vi lagt ordern och ska svara i mailet med ordrenummer, printscreen och bekräftelse på vart den kan hämtas samt vilken dag ska vi även lägga till karin.berntson@carlsberg.se och mats.larsson@carlsberg.se på CC
- Hämtning på lagret (lastytan) eller matsalen
- External reference – Information och avdelning t.ex. Personalfest – Kvalité
- Nere på Notes under ”Internal Note for Order” kan vi skriva vem beställaren är t.ex. Cathrin Hill
För samtliga order till Falkenberg: Under Notes på ”text for route planner” ska vi informera om vart ordern ska, vem som ska hämta och vem ansvarig person är som lagt beställningen, så de kan informera checkers
Order till HQ Solna
- Vi levererar endast till HQ Solna på måndagar.
- När vi svarar i mailet måste vi lägga in ordernummer samt Solna.Kontorsservice@carlsberg.se på CC. Det är kontorsservice som tar emot leveransen och måste då veta vem den ska till
En kollega i Stockholm vill beställa tjänstedryck med hjälp av sina kuponger
- Vill en kollega beställa med hjälp av kuponger måste hen skicka in en excel-fil med beställningen. Där ska även namn och anställningsnummer framgå.
- Lägg in ordern under kundnummer 300787 och ship-to till HQ Solna.
- I External reference skriver vi kollegans namn och anställningsnummer
- När vi svarar i mailet måste vi lägga in ordernummer samt Solna.Kontorsservice@carlsberg.se på CC. Det är kontorsservice som tar emot leveransen och måste då veta vem den ska till
- Kollegan ska även skickat med kuponger som motsvarar summan av drycken som ska levereras (summar på kupongerna kontra beställningen är inget vi behöver kontrollera)
För att aktivera kupongerna ska vi gå in på Webbkassan (kassagirot.se) ,
- Användarnamn: 0100204
- Lösenord: 2728
Där skriver vi in koden för varje kupong under ”Kod 1 – EAN eller Mobilkod”
Svara sedan på beställarens mail och lägg in ordernumret i ämnesraden t.ex. RE: Varuprov / 297832138. Ta även en print på beställningen och lägg in i mailet. Klargör i text vilket datum ordern finns att hämta/kommer att bli levererad samt till vilken plats