Carlsberg

XSAM relaterade fakturafrågor

Uppdaterad

Ett exempel på en xsam relaterad fakturafråga kan vara:

”Jag har blivit debiterad (fått en faktura på) 1 kolli Carlsberg Hof men aldrig fått det”

Gör såhär: 

  1. Skapa ett ärende i Xsam sharepoint - se hur du gör HÄR 
  2. När Xsam godkänt krediteringen skapar vi ett nytt ärende till Avräkningen. Se nedan exempel på ett sådant ärende där vi hänvisar till Xsam-ärendet och alla fält fylls i likadant:
     

Om följesedel är påskriven kommer Xsam att avslå ärendet och neka till kreditering. Viktigt! Att vi påminner kund om att alltid hålla kvar chauffören medan kollin räknas in och endast skriva på följesedel när kund kontrollerat att allt stämmer. Påstår kund att de inte signerat måste vi ta detta vidare samt jämföra med tidigare påskrivna sedlar.

Om Xsam avslår ärendet eller påstår att ”vi har visst levererat, vi har påskriven följesedel” behöver vi ta ställning till om vi ska:

  • Lita på kund, göra en goodwill kreditering/kompensation
  • Om det gäller Emballage behöver Avräkningen göra krediteringen. Om XSam inte godkänner – gör en goodwill kompensation i form av rabatt på nästkommande order.

Att tänka på:

  • Om kund vill vänta in sin kredit innan de betalar fakturan måste vi förlänga betalningsdatumet för att hindra att förseningsersättning skickas ut tillsammans med påminnelse. Se hur du gör här LÄNK
  • Kund kan även betala första fakturan, och sedan nyttja sin kredit på nästkommande faktura, då behöver man inte förlänga betaltiden. Viktigt att informera kund om hur de ska göra.
warning Created with Sketch.