Intrum
Uppdaterad
I Intrum ser vi status på fakturor som gått vidare till Intrum samt pågående och avslutade Inkassoärenden
Har en påminnelse gått iväg med förseningsersättning eller vidare till Intrum?
- Fakturan markeras med 1 om det gått iväg en påminnelse med förseningsersättning
- Fakturan markerad med 2 när det gått vidare till Inkasso, se Intrum för status.
Fakturor under 200 kr får ingen förseningsersättning
Såhär gör du:
- Länk till INTRUM
- Logga in med BankID alt. användarnamn & lösenord (Kontakta Anna alternativt Kreditavdelningen, det är dem som fixar inlogg. Detta kommer till din mail)
- Debt Collection = Inkassokrav (ex Pågående ärenden på kund)
- Sales Ledger Service = Förseningsersättning (söka fakturanummer, payer)
Hur du hämtar upp en faktura på Intrum som gått ut med förseningsersättning och ränta:
- Välj ”Sales ledger service” -> Under ” Kundreskontra” Välj så att raden blir blank som nedan bild. Sök sedan med hjälp av Payernr under ” Kundnummer”.
- Räntefakturor har alltid ett fakturanummer som börjar på 9040. Tryck in på fakturan och välj ”visa PDF”.
Såhär läser du av fakturauppgifterna
- Inbet. belopp / bet.dat: Se om kund har betalt fakturan och vilket datum.
- Godk.avd: Om kreditavdelningen makulerat en räntefaktura syns totalbeloppet här
- Ink.kod:Om en faktura har gått till inkasso så ska det stå ett ” I” i denna spalt samt att det finns ett Ärendenr.
- Inkassokravet kan hittas under tjänsten ” Debt Collection” som finns på första sidan när man har loggat in
När man kommit in i Debt Collection kan man antingen söka på Paynr i sökfältet eller på ärendenumret.
Vid frågor kring ett inkassokrav – hänvisa alltid kunden till Intrum, tele 08-6167660. I andra hand kreditavdelningen på mail. NSC / Kundtjänst ska inte svara på inkassofrågor.