- Utbetalning till konsument
Uppdaterad
Vi gör väldigt sällan utbetalning utan försöker hålla oss till kuponger. Men i de fall kuponger inte räcker till t.ex. försäkringsärenden, höga belopp etc. så gör vi en utbetalning.
I denna process tar vi hjälp av BackOffice (Tina Hallstedt, Catharina Olsson, Eva-Lena Carlsson). Nedan gäller för både utbetalningar inom Sverige och till utländska konton.
När konsumentservice får in ett ärende som ska behandlas med en utbetalning:
- Samla alla uppgifter som är nödvändiga för att göra en utbetalning
- Konsument: Konsumentens för- och efternamn
- Summa: skriv i siffror OCH text
- Anledning: Skriv anledningen till utbetaling
- Konto nr:
- Är det ett utlänskt konto så behövs även ett IBAN nummer
- Något som stärker att kontot tillhör konsumenten
- OK "Chefens namn"
- Säkra att utbetalningen attesteras av behörig person (Närmsta chef)
- Skicka attesten samt uppgifter till SE SM BONUS, lägg närmsta chef som CC.
- Contract teamet gör utbetalningen via CORA och bekräftar tillbaka till konsumentservice mailen när det är gjort
Se nedan exempel: