Carlsberg

- Reklamationer - Hantering av ersättning till konsument

Uppdaterad

Hantering av ersättning till konsument

Ersättning för produkter inköpta i dagligvaruhandeln sker i form av värdecheckar utom när det handlar om extraordinära händelser då kontant ersättning kan komma ifråga.

Generellt för samtal från konsument till Konsumentservice gäller att lyssna och försöka "läsa av" konsumenten. Är konsumenten seriös? Är det en bluff eller är konsumenten inte riktigt att lita på osv. Oberoende av hur konsumenten uppträder ska vi alltid bemöta konsumenten på ett hövligt och trevligt sätt. Vi kan aldrig vara säkra på att inte samtalet spelas in och/eller att konsumenten vänder sig till media. 

Exempel på enkla reklamationer är:

  • Avsaknad av kolsyra
  • Avvikande smak
  • För mycket kolsyra (det skummar över vid öppnandet)
  • Avsaknad av etikett (ingen pant i butik)

Ersättning

Ersättning utgår med 50 kr i grundsumma för en produkt. Är det fler än en (1) produkt som reklameras ökar värdet enligt schablon per produkt:

Burk eller 33cl flaska 15kr

PET 50cl 20kr

PET 150cl 25kr

12-pack Ramlösa och Julmust 33cl ersätts med totalt 100kr om alla 12 st reklameras.

Om konsument har skickar in produkt för analys och resultatet är att produkten inte håller våra kvalitetskrav ersätter vi konsumenten med 100kr + produktens värde enligt schablon ovan.

Vanligtvis diskuteras inte ersättningen med konsumenten, utan man berättar att de får ett mail med kupong som gäller för inköp av våra produkter. Återkommer konsumenten och är missnöjd, använda fingertoppskänsla och diplomati.

Ersättning för reklamation av särskild art

  • Främmande föremål i förpackningen (glas, insekter mm)
  • Skada på produkten som orsakats inom produktion
  • Produkten har orsakat kroppsskada eller skadat dyrbart föremål

Exempel på ersättning av särskild art

Föremål i förpackningen ersätts från 100 kronor och uppåt beroende på skadans art. Behöver konsumenten uppsöka sjukhus betalas även för sjukvårdskostnader, kontant.

Nivå 200kr samt 500 kr kan användas vid känsliga fall och i fall där vi har flera återkommande reklamationer där vi vet om att vi ex haft problem i produktionen.

Ersättning som beräknas överstiga 500 kronor, eller gäller sådan skada där försäkringsbolag kan tänkas bli inkopplat eller är av annan särskild art, ska diskuteras med närmsta chef.

Föräkringsbolagsärenden

Ligger ansvaret för den uppkomna skadan hos Carlsberg, kan konsumenten kontakta sitt försäkringsbolag och Carlsberg betalar självrisken.

I ovanliga ärenden kan vi kontakta vår jurist eller försäkringsbolag. KS är ansvariga för detta område så då inkluderar det allt som har med ärendehanteringen att göra, också tex att ha kontakter med försäkringsbolag.

Är det inte styrkt att Carlsberg är vållande hänvisas konsumenten till sitt eget försäkringsbolag eller att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden. Carlsberg har en väldigt hög självrisk på sitt försäkringsbolag så det är extremt ovanligt att vi gör detta.

Produkter inköpta på Systembolaget skall reklameras dit i första hand!

Ersättning för egenproducerade produkter inköpta utomlands

Ersättning utgår på inköpssumman.

Finns kvitto ersätts konsumenten med pengar för motsvarande inköpsbelopp, med en manuell utbetalning, se särskild mapp, och skicka en värdecheck för inköp av våra produkter i dagligvaruhandeln.  

Finns inget kvitto ersätts konsumenten med värdecheckar för dagligvaruhandeln.


För att göra manuella utbetalningar måste det finnas ett kvitto. Vi kan aldrig betala ut pengar annars. 

warning Created with Sketch.