Carlsberg

- Utbetalning till konsument

Uppdaterad

Vi gör väldigt sällan utbetalning utan försöker hålla oss till kuponger. Men i de fall kuponger inte räcker till t.ex. försäkringsärenden, höga belopp etc. så gör vi en utbetalning.

I denna process tar vi hjälp av BackOffice (Tina Hallstedt, Catharina Olsson, Eva-Lena Carlsson). Nedan gäller för både utbetalningar inom Sverige och till utländska konton.

När konsumentservice får in ett ärende som ska behandlas med en utbetalning:

  • Samla alla uppgifter som är nödvändiga för att göra en utbetalning
    • Konsument: Konsumentens för- och efternamn
    • Summa: skriv i siffror OCH text
    • Anledning: Skriv anledningen till utbetaling 
    • Konto nr: 
      • Är det ett utlänskt konto så behövs även ett IBAN nummer
    • Något som stärker att kontot tillhör konsumenten
    • OK "Chefens namn"
  • Säkra att utbetalningen attesteras av behörig person (Närmsta chef)
  • Skicka attesten samt uppgifter till SE SM BONUS, lägg närmsta chef som CC.
  • Contract teamet gör utbetalningen via CORA och bekräftar tillbaka till konsumentservice mailen när det är gjort


Se nedan exempel:



warning Created with Sketch.