Carlsberg

- Kompensationer

Uppdaterad

Denna sida innehåller: 

  1. Kompensationer
  2. Såhär gör du för att lägga in en rabatt

Kompensationer 

- för att slippa budning/extraleverans eller för att undvika fullgodsreturer

 

Ibland kan en kompensation göra att vi slipper köra ut extra eller buda ut varor till kund. Det kan ex. gälla vid felplock/felstans och är ett sätt att minska fullgodsreturer vid leverans av felaktig artikel.  

  • Har kunden fått ett eller två kollin av fel sort av starkvaror? (EJ vin & sprit) 
    • Be kunden behålla dessa genom att föreslå att kunden får dem till rabatterat pris*. Vi drar av summan på en annan beställd vara (i första hand alkoholfria produkter)
    • Vi får aldrig ge bort Klass III -produkter (Alkoholhalt över 3,5%) 
  • Har kunden fått kolli av POS/Glas som de vill returnera så är detta något vi inte tar hem. 

    • Be kund att kassera glasen om de inte önskar behålla de. 

    • Har kund betalat för glasen? Be då kund behålla/ge bort/kassera mot att vi ersätter kund motsvarande belopp på nästkommande order.  

  • Har kunden fått ett eller två kolli fel sort/smak av AFB, läsk eller vatten? 

    • Be kunden behålla genom att föreslå att kunden får dem till rabatterat pris*. (Se riktlinjer för fullgodsretur)  

    • Gäller det ett större antal kollin med fel smak på läsk eller vatten, be kund behålla varor mot en kompensation på max 50% motsvarande värde på fellevererade varor (max 2000kr).

  • Står kunden utan något på grund av att delar av leveransen inte kom med? Eller kommer leveransen ut dagen efter och kunden insisterar på att få ut den samma dag? 

    • Fråga om kunden kan tänka sig att köpa det som fattas själv eller liknande hos exempelvis grossist.  

Kompensationens summa kan vara högre än artikelns/orderns värde för att vårda relationen, men då skall alltid en chef på NSC godkänna detta. 


Såhär gör du för att lägga en rabatt

  1. Klicka på siffran bredvid produkten som du ska lägga in en rabatt på
  2. Gå ner till "Price Details" och klicka på "Add"
  3. Nu kan du välja om du vill lägga in rabatten som en summa eller som % tex. 100kr rabatt eller 10% rabatt
  4. På Campaign disc. % M fyller du hur många procent rabatt du ska ge. 
  5. Om du ska lägga t.ex. 100kr i rabatt så måste du dela summan på antal kolli som kund beställt. I detta fall är det 20 kolli, då skriver du 5 på Campaign Disc. M och får en summa på 100kr i den högra kolumnen Observera att du lägger rabatten fördelat på antal kolli av samma produkt (100/20=5) 
  6. Tryck på  och spara din order


warning Created with Sketch.