Carlsberg

- Budningar & Nödlager

Uppdaterad

Denna sida innehåller:

1. Nödlager

2. Budning

Nödlager (Stödlager)

Ansvariga för Nödlagren är: Emma + Johan 

Ordrar från Nödlager kan läggas utav: Alla på kundtjänst men stäm av med med Johan eller Emma om tillgänglighet som därefter uppdaterar filen med uttaget.

  • Vi har Nödlager i: 
    • Jordbro (helår)
    • Umeå (säsongsvis)
    • Sundsvall (säsongsvis)
    • Luleå (dec-aug)
    • Östersund (dec-aug)
    • Mora (dec-april)
    • Gävle (maj-aug)
    • Vänersborg (maj-aug)
    • Järfälla (maj-aug)
    • Gotland (maj-aug)
    • Växjö (maj-aug)
    • Karlstad (maj-aug)

Här hittar du Nödlagerfilen

Att tänka på vid uttag från Nödlagret:   

  • OBS! Tänk på att Nödlagret inte är något lager! 

  • Det ska finnas någon speciell orsak till att kunden får hämta 

  • Vi har inte alla produkter på stödlagret, t.ex. har vi 10 fat Falcon Export på lagret så får inte en enstaka kund alla fat. Osäkra på vad som finns? fråga Kundtjänst 

  • Vi ska tillsammans försöka tillgodose kundens behov!

  • Vid utebliven hämtning från nödlagret debiteras kund med 1000kr + moms. Terminal tar en avgift varje gång de kör fram/tillbaka varorna som kund beställt.

Kolla alltid om kund har möjlighet att hämta på depå.  

Manual för hur du gör ett uttag från nödlagret hittar du här!

Budningar

Ansvariga för Budningar är: Alla på kundtjänst

Checklista innan  budning: 

!! Viktigt att vi först tar reda på vad som hänt och inte nämner ordet ”budning” för kunden  !!

T.ex. ”Jag ska undersöka hur vi kan lösa detta och återkommer” 

  • Går det att vänta till nästa ordinarie leveransdag alt. en annan dag senare i veckan? (Kolla ortsschema

  • Låna av en annan restaurang? 

  • Köpa på Systembolaget?    

  • Handla av grossist? 

  • Fältsäljarens möjlighet att hjälpa till? 

  • Går det att få med gods på ordinarie bilar från FBG? (kolla med planeringen)  

  • Kan vi undvika budning genom att kompensera kund?  

Checklista vid budning. Denna checklista görs av den som för samtalet med säljare/kund:

  • Kundnummer och kundnamn
  • Order
  • Kontaktperson samt mobilnummer
  • När är kunden på plats?
  • Orsak
  • Kostnadsställe (vem tar kostnaden?) 
    • Om en säljare tar kostnaden är det bra att säga ”ok men då går kostnaden på region ***(Norr tex)” för att säkerställa att det blir rätt.
    • Om vi har gjort fel och kostnaden ska gå på NSC – dubbelkolla med närmsta chef så kostnaden är ok (eller gå på magkänsla om det är ett mindre belopp).
    • Vill kund buda utan att vi gjort fel så är det kund som står för kostnaden samt får boka budet själv. Behöver kund hjälp med att boka bud tar vi ut en kostnad på 500kr i admin.avgift.

Alla budkostnader är alltid exkl. Moms


Ska kompletteras med manual för budningar

warning Created with Sketch.