Carlsberg

- PowerApps (Reklamationer på Carlsbergs produkter)

Uppdaterad

Denna sidan innehåller:

  1. Skapa Reklamationer i PowerApps
  2. Hur du lägger in reklamationen från PowerApps till SAP

Skapa Reklamationer i PowerApps 

  • Gå in i PowerApps, ”Skapa kundreklamation samt V&S återtag”
  • Fråga kunden om orsaken till reklamationen samt Bäst Före Datum.

    • Förtydligande: 

      • Sprucket Fat - Larm: Sprucket fat är när kulan gått sönder/spruckit över hela. Det finns en "söm" längst med bulan som kan spricka. Används denna orsakskod får Kvalité ett larm. Ett sprucket fat kan innebära en infektion i drycken eller ett fel i produktionen som måste åtgärdas snabbt. Att det finns ett hål i botten eller att någon tappat fatet är inget sprucket fat i detta sammanhang. Används orsakskod sprucket fat - Larm så tillkommer det även några följdfrågor från kvalité som går att hitta under "Frågor till kund vid orsak Sprucket fat - Larm". Svar på frågorna skrivs i kommentarsfältet.

      • Ventilfel: Är det något fel på toppen dvs. den svarta delen på DM-fatet används alltid orsakskod Ventilfel - följt av tre alternativ. Har t.ex. det svarta locket spruckit så använder vi orsakskod "Ventilfel - Trasig Packning".

      • Trasigt fat - Transport/Hantering: Denna används om bulan har ett hål i botten eller att fatet gått sönder i samband med leverans/hantering. Kvalité får inget larm om denna orsakskod används

  • Finns det någon information kring reklamationen som anses vara bra för kvalité att veta så skrivs detta i  "Kommentarsfältet

  • OBS! Stålfat håller ca 4 – 5 dagar efter det att man anslutit fatet.  DraughtMasterfat håller upp till 30 dagar efter påkoppling.

  • Det kan finnas olika fel på faten: Kopplingsfel, anstickarfel, ingen kolsyra, överskumning mm. Om fat skall reklameras för att det är dåligt så bör  80% av fatets innehåll vara kvar

  • Fyll i nedan gulmarkerade fält

OBS! Alltid bäst före-datum!


Glöm inte att Spara!

Hur du lägger in reklamationen från PowerApps till SAP

Detta görs av de som har 17-tid på kundtjänst (men är det bråttom är det ok att följa instruktionerna och lägga in det själv)

  1. Gå in i "Hantera kundreklamationer"
  2.  Bocka i den reklamation som du ska föra över till SAP. Genom att bocka i reklamationen visar du övriga medarbetare att du håller på att föra in den.
  3. Kolla om det ligger någon order inne i SAP. Vi hämtar bara reklamationer i samband med leverans.
  4. Om det inte ligger någon order inne i SAP, följ nedan steg. Om det finns en order inne kan du gå vidare till nr. 8
  5. Tryck på pennan på vänster sida  
  6. Ändra datumet till kundens nästkommande ordinare leveransdag. Glöm inte att även ändra stoppdagen. Tryck på "Spara".
  7. När du sparat läggs reklamationen längst ner i  "Reklamationer att lägga in i SAP"
  8. Gå in på kunden i Webui och "Create Return for Quality"
  9. Gör följande: 
    • Skriv i produkt och antal 
    • Kontrollera att datumet är satt på nästkommande leveransdag
    • Skriv "Y3" i external reference om returen inte får flyttas. Lämnas fältet tomt kommer planeringen be kundtjänst flytta returen till nästkommande orderdag
    • Fyll i rätt "Order reason"      
    • Tryck "Save" 
  10. Om det är flera produkter som ska reklameras måste du skapa en ny "Create Return for Quality" för varje produkt. Om det t.ex. är 2st av samma produkt med samma BF så kan detta läggas i samma returorder.
  11. När alla steg är avklarade så klickar du på "Inlagd i SAP"  
warning Created with Sketch.