Carlsberg

- WebUi (SAP webbversion)

Uppdaterad

Denna sida innehåller:

  1. Allmänt
  2. Leveransavgift
  3. Skapa en Tomgodsretur
  4. Skapa en Fullgodsretur
  5. Lägg in Returavgift

Allmänt: 

  • Kundnummer + kundnamn
  • End:
    • Stäng aktuell flik/kund (Du kan endast ha 5 flikar uppe på samma gång. Ha för vana att stänga när du är klar med en kund)
  • Dial Pad:
    • Se samtliga telefonnummer till kund
  • New session:
    • Öppna ny flik/kund

__________________________________________________________________________________

  • Account identification:
    • Se Kundnummer, kundnamn, kontaktuppgifter, adress leveransdagar, stopptider
  • Account Overview:
    • Se vilken Depå kund tillhör
    • Notes – Div information, nyttiga noteringar
    • Marketing attributes – leveransinformation; larm, avisering, kundkort, nyckelkund etc
    • ERP Sales order – kundens inneliggande order sedan 3 månader bakåt i tiden
    • Relationships – ansvarig fältsäljare, tekniker etc
  • Interaction Record:
    • Se vem som varit inne på kunden
  • Sales Order ERP:
    • Lägg ny order (vita pilen för ny returorder, ex tomgodshämtning)
    • För returer på tidigare leverans, ex plockfel, felbeställning, används ”create follow-up" istället på specifik order för att få med rätt rabatter
  • Search sales order ERP:
    • Sök på ordernummer

Leveransavgift: 

  • 400:- exkl. moms om ordervärdet understiger 2000:- efter att rabatter, pant etc. dragits av.
    Om denna ska plockas bort måste du få OK från närmsta chef. Följ sedan manualen HÄR

Skapa en tomgodsretur

Tomgods ska i regel hämtas i samband med leverans. Kunden behöver då lägga sin order och sedan ta kontakt med oss. 

Om kund lagt en order gör vi enligt nedan: 

  • Vi går in på ordern, går ner till "Notes" och klickar på "new"
  • Välj vem det är som ska se ditt meddelande. I detta fall ska det Driver Instruction
  • Skriv vad det är som ska hämtas (tydligt) och ändra språket till Svenska. Observera att om spåket inte är på svenska så syns det inte för övriga parter. 
  • Spara och gör om processen med anna text type (i detta fall Driver Instruction)

Om kund inte kommer att lägga order och tomgodset måste hämtas ändå följer vi nedan process

  • Klicka på "Sales Order ERP" och sedan på "Create Return Order"            
  • Ändra "order reason" till "OTHER_ Empties collection"

  • Se till så att datumet stämmer 
  • Skriv "Y3" i external reference. Då kommer ordern att planeras, lämnas fältet tomt kommer planeringen be kundtjänst flytta returen till nästkommande orderdag.

  • Skriv i 3005311 samt 1. Oavsett hur mycket som ska hämtas så är det alltid 1st tomgodshämtning.
  • Specificera hur mycket som ska hämtas under "notes". 

Om det läggs in en hämtning som måste hämtas på just den dagen även om det inte ligger order inne. Skriv info i Text for route planner/route, "Ej ok att flytta". 

Skapa en fullgodsretur

I regel tar vi ej tillbaka fullgods. Beroende på situationen eller att vi behöver göra ett återtag gäller följande: 

  • Gå in på ordern där produkten som ska retuneras finns
  • Tryck på "Create Follow-Up"  
  • Välj "Returns"
  • Tryck till vänster om den eller de produkter som ska retuneras. Tryck sedan på "choose". 
    • OBS! På denna pop-up ruta får ni ej ändra antalet som ska retuneras. Det kommer i nästa steg

  • Nu får du upp en ny sida där du:
    • Måste ändra datum till näskommande leverans
    • Ändra antalet till de antal som ska retuneras 
    • Välja en "order reason" 


  • Skriv "Y3" i external reference. Då kommer ordern att planeras, lämnas fältet tomt kommer planeringen be kundtjänst flytta returen till nästkommande orderdag.

Lägg in returavgift

Om anledningen till returen är kundens fel (SALES_Wrong order, customer) måste du lägga på en returavgift, 50kr/kolli.

  • Gå ner till
  • Tryck på "Add"
  • Välj Return Fee M
  • Skriv 50 i "Amount"-kolumnen och tryck enter  så uppdateras den automatiskt efter antal kolli i "Condition Value"



warning Created with Sketch.