- WebUi (SAP webbversion)
Uppdaterad
Denna sida innehåller:
Allmänt:
- Kundnummer + kundnamn
- End:
- Stäng aktuell flik/kund (Du kan endast ha 5 flikar uppe på samma gång. Ha för vana att stänga när du är klar med en kund)
- Dial Pad:
- Se samtliga telefonnummer till kund
- New session:
- Öppna ny flik/kund
__________________________________________________________________________________
- Account identification:
- Se Kundnummer, kundnamn, kontaktuppgifter, adress leveransdagar, stopptider
- Account Overview:
- Se vilken Depå kund tillhör
- Notes – Div information, nyttiga noteringar
- Marketing attributes – leveransinformation; larm, avisering, kundkort, nyckelkund etc
- ERP Sales order – kundens inneliggande order sedan 3 månader bakåt i tiden
- Relationships – ansvarig fältsäljare, tekniker etc
- Interaction Record:
- Se vem som varit inne på kunden
- Sales Order ERP:
- Lägg ny order (vita pilen för ny returorder, ex tomgodshämtning)
- För returer på tidigare leverans, ex plockfel, felbeställning, används ”create follow-up" istället på specifik order för att få med rätt rabatter
- Search sales order ERP:
- Sök på ordernummer
Leveransavgift:
- 400:- exkl. moms om ordervärdet understiger 2000:- efter att rabatter, pant etc. dragits av.
Om denna ska plockas bort måste du få OK från närmsta chef. Följ sedan manualen HÄR
Skapa en tomgodsretur
Tomgods ska i regel hämtas i samband med leverans. Kunden behöver då lägga sin order och sedan ta kontakt med oss.
Om kund lagt en order gör vi enligt nedan:
- Vi går in på ordern, går ner till "Notes" och klickar på "new"
- Välj vem det är som ska se ditt meddelande. I detta fall ska det Driver Instruction
- Skriv vad det är som ska hämtas (tydligt) och ändra språket till Svenska. Observera att om spåket inte är på svenska så syns det inte för övriga parter.
- Spara och gör om processen med anna text type (i detta fall Driver Instruction)
Om kund inte kommer att lägga order och tomgodset måste hämtas ändå följer vi nedan process:
- Klicka på "Sales Order ERP" och sedan på "Create Return Order"
- Ändra "order reason" till "OTHER_ Empties collection"
- Se till så att datumet stämmer
- Skriv "Y3" i external reference. Då kommer ordern att planeras, lämnas fältet tomt kommer planeringen be kundtjänst flytta returen till nästkommande orderdag.
- Skriv i 3005311 samt 1. Oavsett hur mycket som ska hämtas så är det alltid 1st tomgodshämtning.
- Specificera hur mycket som ska hämtas under "notes".
Om det läggs in en hämtning som måste hämtas på just den dagen även om det inte ligger order inne. Skriv info i Text for route planner/route, "Ej ok att flytta".
Skapa en fullgodsretur
I regel tar vi ej tillbaka fullgods. Beroende på situationen eller att vi behöver göra ett återtag gäller följande:
- Gå in på ordern där produkten som ska retuneras finns
- Tryck på "Create Follow-Up"
- Välj "Returns"
- Tryck till vänster om den eller de produkter som ska retuneras. Tryck sedan på "choose".
- OBS! På denna pop-up ruta får ni ej ändra antalet som ska retuneras. Det kommer i nästa steg
- Nu får du upp en ny sida där du:
- Måste ändra datum till näskommande leverans
- Ändra antalet till de antal som ska retuneras
- Välja en "order reason"
- Skriv "Y3" i external reference. Då kommer ordern att planeras, lämnas fältet tomt kommer planeringen be kundtjänst flytta returen till nästkommande orderdag.
Lägg in returavgift
Om anledningen till returen är kundens fel (SALES_Wrong order, customer) måste du lägga på en returavgift, 50kr/kolli.
- Gå ner till
- Tryck på "Add"
- Välj Return Fee M
- Skriv 50 i "Amount"-kolumnen och tryck enter så uppdateras den automatiskt efter antal kolli i "Condition Value"