- PowerApps (Vin & Sprit - Reklamationer och Återtag)
Uppdaterad
När kunder vill retunera Vin & Sprit-fullgods ska personen som tar emot returen kontakta Peter Sandrén för ett godkännande. Detta görs i första hand via mail till peter.sandren@carlsberg.se och i andra hand via telefon +46705734161 eller via Teams (om det är tätt inpå stopptid).
Fyll i samtliga gulmarkerade fält samt skriv med vem som godkänner återtaget i "Kommentar"
- Återtag såsom "kundens fel" kräver godkännande av Peter Sandrén innan returen läggs in i PowerApps. Skriv då med i rutan "Kommentar" "OK Peter Sandrén"
- Återtag som har sin grund i att Carlsberg/Xsam/Altia/Pernod gjort fel behöver ej godkännas av Peter
- Om retur skall göras för Pernod Ricard produkter måste detta ske skyndsamt och underlaget måste skickas till Pernod Ricard
Gå in i PowerApps, ”Skapa kundreklamation samt V&S återtag”
Glöm inte att Spara!
Hur du lägger in reklamationen från PowerApps till SAP
- Gå in i "Hanter kundreklamationer"
- Bocka i den reklamation som du ska föra över till SAP. Genom att bocka i reklamationen visar du övriga medarbetare att du håller på att föra in den.
- Kolla om det ligger någon order inne i SAP. Vi hämtar bara reklamationer i samband med leverans.
- Om det inte ligger någon order inne i SAP, följ nedan steg. Om det finns en order inne kan du gå vidare till nr. 8
- Tryck på pennan på vänster sida
- Ändra datumet till kundens nästkommande ordinare leveransdag. Glöm inte att även ändra stoppdagen. Tryck på "Spara".
- När du sparat läggs reklamationen längst ner i "Reklamationer att lägga in i SAP"
- Gå in på kunden i Webui och gå in på rätt order. Ordernumret ser du i PowerApps
- Klicka på "Create Follow-Up"
- Här finns 2 alternativ beroende på orsak till återtag.
- Är det fel på produktens kvalité väljer vi "Returns for Quality"
- Är det felbeställt, felplock etc. så väljer vi "Returns"
- Klicka till vänster om berörda produkter. Välj sedan "Choose"
- Gör följande:
- Kontrollera att datumet är satt på nästkommande leveransdag
- Fyll i rätt "Order reason"
- Är det stansfel eller att kunden beställt fel väljer vi "SALES_Wrong order" och den som gjort fel
- Är det kvalitétsfel så väljer vi "PRODEL_ "- den anledningen som pasar bäst
- Är det plockfel väljer vi LOG_Incorrect product delivered och skriver i notes "Driver Instruction vad kund fått istället för den produkt de beställt.
- OBS! Glöm ej att lägga returavgift på 50kr/kolli om detta ska göras, ex kund beställt fel. Se hur du lägger in returavgift HÄR.
- Tryck på "Save"
- Gå tillbaka i PowerApps och klicka på "Inlagd i SAP"
- Öppna "Returavi Drinklink"-filen som finns bifogad längst ner i denna guide.
- Fyll i alla gulmarkerade fält. All information finns i kundens order i webui. (POnummer är "purchase order number" som finns under transaction history på ursprungsordern)
- Fyll i alla gulmarkerade fält. All information finns i kundens order i webui. (POnummer är "purchase order number" som finns under transaction history på ursprungsordern)
- När filen är ifylld måste du spara ner den på din dator. Döp filen till "Returavi - Depå - datumet hämtningen sker"
- Gå in på Pernod Ricard Returavi
- Klicka på "new item"
- Fyll i de gulmarkerade fälten och ladda upp Returavin. Klicka på "Save"
- Som ett sista steg ska Returavin mailas till xsam
- xsam.jb@skanlog.com
- Skriv "Returavi - Depå - datumet hämtningen sker" i ämnesraden
Är det stans- eller kund beställt fel behöver du inte invänta P&R's godkännande, då kan du skicka mailet direkt
Vin & Sprit återtag vid Event
- Om kunder, vid ex. ett event eller säsongsavslut, vill retunera vin- & spritartiklar måste ett godkännande från Pernod Ricard finnas innan beställningen av vin och sprit sker.
- Fältsäljaren/KAM ska godkänna event/tillställningar och även informera kunden om att vin & sprit inte får retuneras (bara i särskilda fall)