Rapportera Phishing
I de fall vi får in mail från okända källor med länkar eller formulär de vill att vi ska klicka på/fylla i, ska dessa skickas in till IT ServiceDesk innan vi öppnar någon länk eller bifogad fil, då det kan röra sig om ett försök till Phishing.
Kundo:
Inkommer mailet i Kundo gäller följande:
Vidarebefordra mailet till itservicedesk@carlsberggroup.com , använd det färdiga svaret som finns i Kundo "Rapportera Phishing". (Viktigt att ni skriver in er personliga mailadess i mailet, då vi inte får någon återkoppling i Kundo.)
När ni sedan får återkoppling från IT ServiceDesk besvarar de om det är en legitim källa eller inte. I de fall där de anser källan som ej legitim ska mailet tas bort. Anser de källan vara legitim är det ok att ta action på det.
Outlook (Personlig mail):
När dessa mail skickas till er personliga mail ska dessa inte vidarebefordras. Ni använder då Report Phishing funktionen i outlook.
- Öppna mailet i ett eget fönster
- Tryck på Report Phishing
- Tryck sedan på Report så skickas det automatiskt in till IT ServiceDesk och raderas från din inkorg.