Carlsberg

- Fullgodsreturer

Uppdaterad

Denna sida innehåller:

  1. Bäst före-datum för återtag av fullgods
  2. Returavgift
  3. Vanliga fullgodsreturer
  4. Säsongsavslut / Avslutad verksamhet
  5. Plockfel
  6. Event-retur
  7. Konvertera till DM
  8. Vin & Sprit

Vi jobbar INTE med fullgodsreturer, men ibland sker undantag.

Observera att vi endast ta hem Kuranta varor! Det innebär att produkten ska vara oöppnad i originalförpackning. Har kund öppnat förpackningen (kartongen) och sen tejpat ihop den igen är detta INTE OK.

Viktigt!

  • Frågor att ställa i samtal: 
    • Av vilken anledning behöver du returnera? 

    • Är produkten hel och ren? Oöppnad? 

    • Vad har produkten för bäst före datum?  

  • Vid returer med kort datum får kunden endast panten tillbaka. (Tas som tomgods).   
  • OAVSETT RETURORSAK:
    •  Om antal kolli är färre än 5 = vi kompenserar kund upp till 50% av värdet på dessa kollin på nästkommande order för att kunden ska behålla varor.
    • Om Carlsberg har gjort fel (oavsett antal kolli) kompenserar vi kund upp till 50% av värdet på dessa kollin. Max 2000 kr.
  • Om Off Trade kunder vill returnera så krävs ett godkännande från RC innan returen läggs  

1. Bäst före-datum för återtag av fullgod

För att kunden skall få skicka tillbaka dryck till oss måste det vara ett visst antal veckor kvar av Bäst Före datumet. Dessa datum gäller för fullgodsreturer On-Trade:

  • Glasflaskor (Engångsglas + Returglas) - 8 veckor
  • PET - 8 veckor
  • Burkar - 8 veckor
  • Stålfat - 12 veckor
  • Draughtmaster - 12 veckor
  • Bag-in-box syrup (zingo, 7UP, Pepsi) - 12 veckor
  • Bag-in-box övriga syrup - 8 veckor

Dessa datum gäller för fullgodsreturer Off-Trade:

  • Off-Trade 63, 84, 110 dagar enligt artikellista (se bifogat)
  • Undantag: Lidl 93 dagar på hela sortimentet

OBS! Om kund får en produkt med kortare datum till sig än vad vi godkänner för återtag så tar vi hem det som en reklamation (läggs in i PowerApps)

2. Returavgift

I de fall där vi tar hem fullgods debiterar vi kunden 50kr/kolli. Se här hur du lägger in avgiften. 

3. Vanliga fullgodsreturer

En "vanlig" fullgodsretur kan innebära att kunden beställt fel vara eller att en carlsberg-medarbetare råkat klicka i fel produkt.  Se här hur du lägger in fullgodsreturen

Vems fel?

  • Om anledningen till returen är Carlsbergs fel så lägger vi inte på någon returavgift.
  •  Om anledningen till returen är Kundens fel så lägger vi på returavgift 50kr/kolli.

Välj rätt "order reason" som passar ärendet:


Glöm inte att informera kunden om avgiften samt att returen hämtas i samband med nästkommande leverans.

Gällande fullgodsreturer från där kund beställt fel varor ex. via webshop ska vi försöka få dem att behålla varorna, ev erbjuda rabatt. I undantagsfall, ex när det gäller större volymer, eller att kund beställt fel fat som de ej har kran för, kan vi ta varorna i retur, men returavgiften skall debiteras kunden.

4. Säsongsavslut / Avslutad verksamhet

Denna typ av retur hanteras utav inne-sälj.

Kunden ska informeras om att sälja ut så mycket som möjligt innan stängning (ex. Bartömning). Påminn kunden om detta när säsongsavslutet närmar sig. Be kunden köpa flaskor istället för fat de sista veckorna och be kunden kolla att de varor som har kort datum säljs ut innan stängning.

  • Kommer det in ett mail till kundtjänst ska detta vidarebefordras till rätt regionsinkorg

5. Plockfel

Ibland händer det att kund får fel produkt levererat till sig. I dessa fall skapar vi en vanlig fullgodsretur på produkten som kund hade beställt. Detta har med att göra att kunden ska få rätt kreditering. 

När det blivit ett plockfel väljer du nedan "order reason"

Gå sedan ner till "notes" och tryck på "new". Ändra "Text Type" och "Language"

Skriv Plockfel - samt vilken produkt det är chauffören ska hämta

Glöm inte att spara

6. Eventretur

Eventreturer (regionala event) registreras av Inne-Sälj. Alla mail från säljare gällande eventreturer hänvisar vi till SESMREGIONALAEVENT@carlsberg.se 

Om kund har haft ett privat event och vill skicka tillbaka de som blev över så säger vi nej och hänvisar till säljaren. Detta då vi inte jobbar med fullgodsreturer.

7. Konvertera till DM / Byta fat mot tank

När en kund ska konventera till Draught Master görs både en fullgodsretur och ett återtag via PowerApps. 

På produkter som är kuranta skapar vi en vanlig fullgodshämtning med nedan "order reason".      Observera att du inte ska lägga på någon returavgift i detta fall!

 

På produkter som är öppnade skapar vi en Reklamation via PowerApps. Lägg in produkterna enligt instruktionerna och "Orsak" - DM Konvertering

8. Vin & Sprit

Tryck här för att komma till Fullgodsretur av Vin & Sprit

Bifogade filer

warning Created with Sketch.