- PowerApps (Vin & Sprit - Reklamationer och Återtag)
Regeln är enkel, Vi/CSE accepterar i grunden inga returer av Pernod Ricards artiklar. Regeln har alltid funnits, men då organisationen över tid förändras, så behöver vi uppdatera alla kring vad som gäller.
Om kunder vill retunera Vin & Sprit-fullgods ska personen som tar emot returen kontakta Peter Sandrén för ett godkännande. Detta görs i första hand via mail till peter.sandren@carlsberg.se och i andra hand via telefon +46705734161 eller via Teams (om det är tätt inpå stopptid). Undantag finns alltid och vi godkänner returer vid endast två (2) situationer:
- Festivaler & event (Här har vi har förståelse kring svårighet att sätta exakt prognos och där verksamheten ev. aldrig återkommer)
- Vid felbeställningar (Där kund eller vi har registrerat fel)
- Om kunden gjort fel kräver de godkännande av Peter Sandrén innan returen läggs in i PowerApps. Skriv då med i rutan "Kommentar" "OK Peter Sandrén". Glöm ej 50kr/kolli i returavgift.
- Återtag som har sin grund i att Carlsberg/Pernod gjort fel behöver ej godkännas av Peter
I övrigt godtas inga returer. Noterbart är ju att Vin & Sprit inte har Bäst före datum, vilket innebär att om man är en säsongskund, så går det fint att sälja ev. överblivna säsongsprodukter nästkommande säsong.
Fyll i samtliga gulmarkerade fält för att skapa reklamationen.
Gå in i PowerApps, ”Skapa kundreklamation samt V&S återtag” 

Glöm inte att Spara! 
Hur du lägger in reklamationen från PowerApps till SAP
- Gå in i "Hanter kundreklamationer"
- Bocka i den reklamation som du ska föra över till SAP. Genom att bocka i reklamationen visar du övriga medarbetare att du håller på att föra in den.

- Kolla om det ligger någon order inne i SAP. Vi hämtar bara reklamationer i samband med leverans.
- Om det inte ligger någon order inne i SAP, följ nedan steg. Om det finns en order inne kan du gå vidare till nr. 8
- Tryck på pennan på vänster sida

- Ändra datumet till kundens nästkommande ordinare leveransdag. Glöm inte att även ändra stoppdagen. Tryck på "Spara".

- När du sparat läggs reklamationen längst ner i "Reklamationer att lägga in i SAP"

- Gå in på kunden i Webui och gå in på rätt order. Ordernumret ser du i PowerApps
- Klicka på "Create Follow-Up"

- Här finns 2 alternativ beroende på produkt och orsak till återtag.
- Är det fel på produktens kvalité väljer vi "Returns for Quality". (OBS! endast Carlsberg produkter)
- Är det fel på Pernod Ricards produkters kvalité väljer vi "Returns". (V&S, Limited edition fat/produkter)
- Är det felbeställt, felplock etc. så väljer vi "Returns".

- Klicka till vänster om berörda produkter. Välj sedan "Choose"

- Gör följande:
- Kontrollera att datumet är satt på nästkommande leveransdag
- Fyll i rätt "Order reason"
- Är det stansfel eller att kunden beställt fel väljer vi "SALES_Wrong order" och den som gjort fel
- Är det kvalitétsfel så väljer vi "PRODEL_ "- den anledningen som pasar bäst
- Är det plockfel väljer vi LOG_Incorrect product delivered och skriver i notes "Driver Instruction vad kund fått istället för den produkt de beställt.
- OBS! Glöm ej att lägga returavgift på 50kr/kolli om detta ska göras, ex kund beställt fel. Se hur du lägger in returavgift HÄR.
- Tryck på "Save"
-

- Gå tillbaka i PowerApps och klicka på "Inlagd i SAP"

- Öppna "Returavi Drinklink"-filen som finns bifogad längst ner i denna guide.
- Fyll i alla gulmarkerade fält. All information finns i kundens order i webui. (POnummer är "purchase order number" som finns under transaction history på ursprungsordern)

- Fyll i alla gulmarkerade fält. All information finns i kundens order i webui. (POnummer är "purchase order number" som finns under transaction history på ursprungsordern)
- När filen är ifylld måste du spara ner den på din dator. Döp filen till "Returavi - Depå - datumet hämtningen sker"
- Gå in på Pernod Ricard Returavi
- Klicka på "new item"

- Fyll i de gulmarkerade fälten och ladda upp Returavin. Klicka på "Save"

- Som ett sista steg ska Returavin mailas till xsam
- xsam.jb@skanlog.com
- Skriv "Returavi - Depå - datumet hämtningen sker" i ämnesraden
Är det stans- eller kund beställt fel behöver du inte invänta P&R's godkännande, då kan du skicka mailet direkt
Vin & Sprit återtag vid Event
- Om kunder, vid ex. ett event eller säsongsavslut, vill retunera vin- & spritartiklar måste ett godkännande från Pernod Ricard finnas innan beställningen av vin och sprit sker.
- Fältsäljaren/KAM ska godkänna event/tillställningar och även informera kunden om att vin & sprit inte får retuneras (bara i särskilda fall)
.png)