ICA
ICA skickar tre mail till grossistmailen, en sammanställning för varje enhet.
När du fått alla tre, gå in i webui och sök fram dagens order enligt nedan:
Dubbelkolla så att alla order ligger som Being processed eller Open.
Om någon order skulle ligga som completed- ( då är alla artiklar lagda som material not available) gå då in i ordern, välj edit och ändra shp.cond till Rush (Y5) sen klickar du i reset rejection och sparar!
När du kontrollerat att alla order kommit in, gå då in i SAP enligt nedan:
Tryck på markerat
Ställ dig i markerat o ch tryck blanksteg, välj din variant, sen plockar du bort ditt namn från nedan och tryck på klockan:
Scrolla sen längst ner på sidan och välj din variant genom att ta bort ICA och trycka blanksteg:
Sen scrollar du längst upp på sidan och trycker på klockan:
Ställ dig längst upp till vänster enligt nedan, högerklicka och välj sen spreadsheet:
Nu har du alla dagens order i excelformat, ställ dig i kolumnen närmast senaste kolumn enligt nedan och skapa 3 till kolumner som ska heta brist, dag, tid:
Ställ dig därefter under brist kolumnen och fyll i nedan formel:
( Beroende på vilken variant du har kan det variera om det är J2/K2 eller någon annan kolumn, men det som J2 representerar är Order Quantity kolumnen och K2 representerar Cumul.confirmedqty.)
Dubbelklicka sen i högra hörnet enligt nedan så att hela raden får Ingen/brist på sig
Ställ dig därefter i 1 an och markera översta raden, sen tryck Data och Filter:
Gå sen till Brist kolumnen, tryck på pilen och klicka ur Ingen. Då är du kvar med en lista med alla order som bristar idag:
Filtrera sen per enhet, exempelvis börja med Borlänge. Ta fram mailet från ICA där står order nummer och lastningstid, fyll i det i kolumnen dag och tid enligt nedan:
Fyll i för samtliga order enligt uppgifter i mailen, välj sen File:
Tryck på Share:
Tryck på gulmarkerat, välj sen send a copy, välj excelfil och maila ordern till deployment med subject Dagens ICA!
Sen får du ett mail från Deployment med info om vilka artiklar som är röda( riktig brist) och vilka som är gröna(ingen brist). (se exempel nedan)
Följ Excelfilen noga, filtrera filen på enhet, börja med exempelvis Borlänge eller om någon annan enhet är helt grön och gå igenom order för order noga och lyft alla artiklar som är gröna genom att gå in på ordern, välj Edit, tryck på pilen enligt nedan och scrolla längst upp i rullistan så att det blir blankt. Dubbelkolla efteråt så att du får en grön fyrkant under availability:
Om artikeln skulle vara röd, eller få en triangel på sig chatta då till ansvarig för ICA listan från Deployment och skriv: saknar XXst av artikel xx trots grön på order xxx. Sen svarar dem när det är löst, gå då in igen på ordern och åtgärda bristen.
Om det är en artikel som är en delbrist, alltså att den har en liten gul triangel på sig, och du ska lyfta bristen så att den stämmer- då ändrar du antal artiklar under Qty till +1 ( om det ligger 54 st så skriver du 55, detta för att när artikeln då blir grön så ska du enkelt komma ihåg att dra ner den med 1 till 54 igen). När artikeln då blir grön så ändrar du tillbaka antal till det som kunden ville ha (i detta fall 54).
Om det är en artikel som kommer delbrista, som vi inte kan lyfta bristen på, då behöver du gå in i rull-listan under Rejection Reason och välja Unreasonable Request- då blir utfallet samma som om det hade varit en artikel med Material not available. ( Exempel så ligger det 9 st av artikel 26557 som kund kan få, en helpall är 104 st. Då ändrar du till Unreasonable Request och ordern ska då fyllas upp med en pall av något annat.)
Den eller dem artiklarna som är röda på en order låter du vara. Sortera sen under Rejection reason till Material not available, ta sen en screenshot på de artiklarna som är röda och svara i rätt mail till ICA (exempelvis om det är Borlänge order så svarar du i den tråden) Skriv först ICAs order nummer, sen klistrar du in screenshot. Så gör du så med alla brister till enheten och när samtliga är inne i mailet så svarar du till ICA: "Hej, tyvärr nedan brister idag till Borlänge:" Och gärna en förklaring om du har till varför vi bristar:
Därefter så kommer de att svara med vad de vill fylla upp med:
Då går du in på ordern och lägger till dem artiklarna som kund vill ha. Oftast ligger artikeln redan på ordern, då är det bara att öka upp med ex 104 st 26568 om de vill ha en pall till av den artikeln. Om artikeln inte finns med på ordern så lägger du till den längst ner, sen spara- därefter måste du gå in i SAP i VA02. Fyll i ordernummer, tryck ENTER.
Scrolla dig ner på ordern, och välj raden som är ca 3 rader upp nedifrån:
Dubbelklicka där, sen dubbelklickar du på Order data:
Här ser du vilken orderrad artikeln ligger på, tryck framåt på gulmarkerat tills du kommer till en blank kolumn på den raden som du fyllt upp med. Där fyller du i nästa ordernummer i serien, i detta fall hade det blivit 29 på nästa. Tryck sen SPARA.
När du fyllt upp order så svarar du ICA i vändande mail: "Hej, tack för detta, fyllt upp enligt nedan".
När en enhet är klar, meddela Patrik Lindeberg eller Ted Bengtsson i chatten och skriv ICA Borlänge är klar. Upprepa på samtliga enheter. När allt är klart så ska du skicka leveransaviseringar enligt nedan:
Gå in i VA02 och fyll i ordernumret tryck ENTER. Därefter klicka på gulmarkerat.
Sen trycker du på Further data:
I rull-listan som kommer upp då väljer du "send immediately when saving application", sen trycker du på bakåtpilen och därefter spara! Upprepa på alla dagens ordrar!
Sen är du klar!