Carlsberg

Axfood

Uppdaterad

De mailar in dagens order. Gå därefter in i webui och sök upp dem enligt nedan:

Kontrollera så att ingen order ligger som completed under Status, om det gör det så innebär det att alla artiklar ligger som material not available, välj i så fall edit, ändra Shp.Cond till rush (Y5) och välj reset all rejection.

Gå därefter in i SAP på Customer Orders Overview

Ställ dig därefter i gulmarkerat, tryck mellanslag för att välja din variant och ta sen bort ditt namn från Created by och tryck sen på klockan:


Gå därefter in i gulmarkerat, ta bort ICAs kundnummer som redan ligger inne och ersätt dem med alla Axfoods kundnummer, tryck sen på klockan:

Scrolla därefter ner till Aggregation, och i rutan för Output Variant, ta bort ICA, tryck mellanslag för att välja din variant. Efter det trycker du på klockan högst upp på sidan.


Ställ dig i en ruta på rapporten och högerklicka, välj sen spreadsheet och tryck sen på den gröna bocken:

Nu har du fått en excelfil med alla dagens order. Placera dig i kolumnen högst upp närmast jämte de andra på rad 1 och skriv brist, sen hoppar du ner ett steg under till rad 2 och fyller i denna formel: =IF(J2=K2;"ingen";"brist") tryck sen ENTER. ( Beroende på vilken variant du har kan det variera om det är J2/K2 eller någon annan kolumn, men det som J2 representerar är Order Quantity kolumnen och K2 representerar Cumul.confirmedqty.)

Dubbelklicka sen i högra hörnet enligt nedan så att alla rader får Ingen/brist på sig

 Därefter ställer du dig längst upp till vänster och markerar översta raden, sen trycker du på Data och sen väljer du filter. 

Nu har alla kolumner fått ett filter och i brist kolumnen bockar trycker du på gulmarkerat nedan och bockar ur  alla som heter "ingen".

 Sen kan du radera de kolumner som är oviktiga för Axfood, dvs spara bara Name, Pur.order, Material, Material Description, Order Quantity, Cumul.confirmedqty och brist. Kopiera de kolumnerna och klistra in dem i ett svar till Axfood mail: Hej, Tyvärr nedan brister idag: XXXXX. 

Sen kommer Axfood att svara med vad de vill fylla upp bristerna med. Vanligtvis fyller de upp med artiklar som redan ligger på ordern, då är det bara att göra det, spara och svara sen kund: Tack, fyllt upp enligt nedan! 

Om det är en artikel som kommer delbrista, med en liten gul triangel på, då behöver du gå in i rull-listan under Rejection Reason och välja Unreasonable Request- då blir utfallet samma som om det hade varit en artikel med Material not available. ( Exempel så ligger det 9 st av artikel 26557 som kund kan få, en helpall är 104 st. Då ändrar du till Unreasonable Request och ordern ska då fyllas upp med en pall av något annat.)

Om de skulle vilja fylla upp med en ny artikel så ställer du dig längst ner på ordern i webui och knappar den nya artikeln sen sparar du, därefter måste du gå in i SAP enligt nedan:


Fyll sen i ordernumret och tryck ENTER. Sen scrollar du ner och dubbelklickar på den 3e artikeln längst ner:

Sen klickar du på Order data och trycker på pil fram tills att det blir blankt och där fyller du då i den rad som din nya artikel ligger under, exempelvis här skulle nästa rad bli 120. Tryck sen enter och Spara.

När alla Axfood är klara så meddelar du Patrik Lindberg så planerar han dessa. Därefter ska du skicka leveransaviseringar enligt nedan rutin:

Gå in i VA02 och fyll i ordernumret tryck ENTER. Därefter klicka på gulmarkerat.

Sen trycker du på Further data:


I rull-listan som kommer upp då väljer du "send immediately when saving application", sen trycker du på bakåtpilen och därefter spara! Upprepa på alla dagens ordrar! Sen är det klart!

warning Created with Sketch.