Carlsberg

- DrinkLink (Vin & Sprit)

Uppdaterad

Alla beställningar som läggs på Vin & Sprit går via Pernod Ricard och distribueras via deras lager ut till Xsams terminaler. Godset plockas manuellt på terminal och går tillsammans med Carlsbergs produkter ut till kund.

När kund saknar varor är det viktigt att vi ställer följande frågor till kunden:

  • Har du tittat noggrant överallt så att det inte står på någon annan plats? 
  • Hur såg ordern ut?
  • Har du kollat mot följesedel? Signerat?
  • Har du signerat fraktsedel? Avvikelser? Om inte -  Varför skrev du på utan avvikelser?

Om brist på DrinkLink sker på en leverans ut till kund ska följande göras:

  • Kolla om det är brist på ursprungsordern
  • Kolla Stora OOS-listan samt eventuella avvikelser från Xsam i Kundo Mail
  • Maila till Pernod Ricard, hänvisa till PO-nr för DrinkLink
    • kundservice.se@pernod-ricard.com
  • Skapa ärende till Xsam som hänvisar till deliverynummer för DrinkLink
  • Kolla om följesedel/fraktsedel är giltig, alltså om kund signerat.  
  • Finns inga avvikelser noterat och kund signerat dokumenten kan vi inte kreditera kund.
  • Om Xsam ej kan påvisa giltig sedel är det OK att ta ärendet till Avräkningen för kreditering till kund.

Om leveransen inkluderar DrinkLink ska fraktsedeln se ut som nedan bild. DrinkLink har ett eget deliverynummer (Dist.Ref).


warning Created with Sketch.