Skärgårdskunder 2024
Denna sida innehåller:
Process Skärgårdskunder sommaren 2024
Du ser att det är en Skärgårdskund genom att det står Ressel framför adressen
De leveransdagar vi ser i vårt system är den dag godset anländer till Ressels Terminal, dagen efter får kund sin leverans. Står det att kund har Onsdagsleverans ser det ut som följande:
De leveransdagar vi ser i vårt system är den dag godset anländer till Ressels terminal, dagen efter får kund sin leverans. Står det att kund har Onsdagsleverans ser det ut som följande:
Xsam levererar till Ressels terminal i Albyberg på angiven leveransdag senast kl 12. Kommer godset senare än så kommer Ressel hantera det först dagen efter = 1 dags ytterligare förskjutning.
2. Leveransdifferens
Om kunden upptäcker en leveransdifferens när de mottar ordern från Ressel ska de kontakta oss och vi hanterar ärendet som om det är en A-kund. Maila avräkningen direkt, ärende behöver inte skapas i X-sam sharepoint.
Returer
Kund bokar själv tomgodsreturen hos Ressel. Tomgodsfrakten är kostnadsfri till skillnad från Fullgodsretur där Carlsberg/Xsam bokar och står för kostnaden.
3. Tomgodsretur
- Kunden behöver alltid boka in tomgodshämtning hos Ressel (även om de har en leverans), men de behöver inte meddela det till Carlsberg. När de ska skicka tillbaka sitt tomgods till oss behöver dom märka upp detta TYDLIGT med en retursedel som finns längst ner i denna guide. ALLA lastbärare (vagn/pall) som skickas med gods måste vara uppmärkta. Har de ex 3 säckar så skriver de ut retursedeln i 3 exemplar och sätter en sedel på varje säck. Men om de lägger dessa på en inplastad pall räcker det med en sedel per pall/vagn som anger det totala antalet tomgods. Två pallar blir alltså 2 likadana sedlar som sitter på var sin pall.
- Kund ska plasta in godset inkl. sedel så allt sitter kvar under transporten.
- Plastrullarna skickas från Carlsberg till Xsam som lämnar det hos Ressel. Ressel ansvarar för att varje kund får med en rulle vid sin första beställning för säsongen. Behöver kunden mer så tar Carlsberg kontakt med Xsam som meddelar Ressel. Detta görs via ett ärende på Sharepoint ("Leveransfrågor från slutkund" - "Fullgodsretur skärgårdskund" - "15min")
- Plastrullarna är kostnadsfria och läggs inte in i SAP.
- Godset transporteras till terminal och hämtas av vår distributör. Kreditering av tomgods kan dröja upp till 3 dagar
- Kunden uppmanas att fotografera returleveransen med retursedeln väl synlig så att de enkelt kan påvisa vilken mängd ni har sänt tillbaka OM sedeln mot förmodan skulle tappas bort under frakten.
- Vi ska uppmana kunderna att skicka tomgods löpande, inte spara till slutet på säsongen då det blir för mycket att hantera på en gång för X-sam, med risk för felaktiga krediteringar. Under säsongen ska vi kontrollera vilka kunder som skickat tomgods löpande eller inte. Om de inte skickat tomgods bör vi ringa och påminna dem, för att det inte ska bli för stora volymer i slutet av sommaren.
- Pantsäckar (returpack + Dm-säckar) skickas ofta i rullvagnar (Martin&Servera, Menigo mfl) vilket är OK, men om möjligt, för att underlätta hanteringen, vill vi att kunden skickar sortrena vagnar och begränsat antal säck/vagn.
4. Fullgodsretur
OM vi godkänner en fullgodsretur bokas dessa via oss genom följande process:
- Kund ringer in med antal kuranta varor
- Skapa en fullgodsretur - glöm inte returavgiften på 50kr/kolli.
- Carlsberg meddelar kund att boka båtfrakten själv hos Ressel på kundnummer F13650 (JF Hillebrand). Viktigt att kund uppger sin mailadress i samband med bokningen hos Ressel.
- I samband med bokningen via telefon mejlar Ressel fraktdokumenten till kunds angivna mejladress. Dessa måste skrivas ut och kollietiketten måste vara monterad på godset och fraktsedlarna vara bifogade. Bokning kan göras allra senast arbetsdagen innan kl. 16:00
Alla Carlsbergs Skärgårdskunder har Xsams tillstånd att boka fullgodsreturerna på deras kundnummer!
Viktigt att kontrollera vilken dag kund kommer skicka returen och sedan addera en extra dag som leveransdag i SAP.