- Leveransklassificering & Tidsfönster (TW)
Denna sida innehåller:
1. Leveransklassificering / Kundklassning
Leveransklassificering / Kundklassning
A & B - Chaufför använder el-trucken
A - Leverans sker genom att pallen ställs av på anvisad plats
B - Pallen ställs av på anvisad plats och godset lossas bara från pallen (pallen tas med hem)
- Leveranskostnad enbart per kilo levererat gods. Kan erbjudas flera leveransdagar om nödvändigt eftersom priser enbart sker per vikt
C & D - Chauffören måste använda pirran
C - Varorna kan inte köras in med el-truck. De behöver plocka av pallen och "pirra" in till kund
D - Varorna behöver pirras in till kund via max 5 trappsteg, hissar, luckor. D används vid särskilt svåra leveransförhållanden
- Leveranskostnad per kilo levererat gods + ett snittpris på 220kr vid varje leveranstillfälle tillkommer (en drop-cost)
Beslutsträdet

Tidsfönster
- Tidsfönster (TW) är mellan vilka tider kund kan ta emot sin leverans. OBS! Så brett som möjligt så hjälper vi leverantören att lyckas komma i tid till kunden.
- Minst tre timmars fönster, gärna bredare. Ett bredare fönster gör att kund har större chans att få samma chaufförer som levererar.
- Om tidsfönstret blir för snävt (ex. vill ej ha mitt i lunchen) så kan två tidsfönster vara att föredra. Ex. 09:30 – 11:00 samt 14:00 – 17:00.
Kundtjänst lägger upp ett ärende till Xsam (med kundens önskemål) och vid OK tar dom det vidare via mail till Kundlogistik.
OBS! För nya kunder sätts ett TW enligt önskemål från kund/säljare på minst 3h. Xsam får all information om mottagaren på första ordern. Datan finns även med i kunddata-filen som skickas över till Xsam varje måndag.
Fungerar inte TW för transportör lägger Xsam upp ett ärende i SP om att ändra detta.
(Pågår dialog mellan Supply och Xsam om att hitta ett bättre sätt för att fånga upp nya kunder)
Nyckelavtal
Nyckelavtal kan också föreslås om tidsfönstret blir för snävt. Då kan leverantören komma när möjlighet finns.
- Läs mer om Nyckelavtal HÄR
.png)